Sandra Doornink

Onderwijspraktijk Ik leer op mijn manier 

Dyslexie of slechte oogsamenwerking?

Het lijkt of steeds meer kinderen dyslexie hebben, maar is dat wel zo?

Veel kinderen die problemen hebben met lezen en/of spelling hebben te maken met oog-volg problemen. De kinderen hebben last van dansende letters of zien letters in elkaar schuiven wanneer ze lang moeten focussen. Hierdoor kan het lezen vermoeiend/vervelend worden. Ze kunnen zich moeilijk concentreren.

Als je ergens naar kijkt moeten beide ogen naar hetzelfde punt kijken. Wanneer dit niet goed gebeurt, fixeer je (kijken) disparaat (niet goed). Fixatie Disparatie (FD) kan grote gevolgen voor het functioneren op school en bij het sporten. 

Klachten in het onderwijs

  • Concentratieproblemen
  • Branderige ogen
  • Een slordig handschrift
  • Bij hardop lezen klinkt het hakkelig
  • Hoofd niet rechthouden bij het schrijven
  • Een bal niet zien aankomen
  • Slecht begrijpend lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
  • Dansende letters zien
  • Hyperactiviteit
  • Nek- en schouderklachten
  • Oog- handcoördinatieproblemen
  • Hoofdpijn boven de wenkbrauwen
  • Vermoeidheidsverschijnselen
  • Matig ruimtelijk zien
  • Moeite met afstanden inschatten
  • Duizeligheid

Fixatie disparatie versus dyslexie

Veel symptomen van FD komen overeen met de symptomen van dyslexie. Fixatie disparatie is echter goed behandelbaar.

Visuele screening op fixatie disparatie

Met behulp van de bioptor kan ik screenen of de ogen goed samenwerken. De screening duurt ongeveer een half uur. Nadat ik de resultaten verwerkt heb zal ik deze bespreken. Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek zal ik gerichte oefeningen meegeven óf doorsturen naar een functioneel optometrist



UA-115572116-2
Bellen
Info